Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-02@06:03:22 GMT

تشریح حقوق و اصلاح روابط اجتماعی در ادعیه امام سجاد(ع)

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۸۶۲۹۲

تشریح حقوق و اصلاح روابط اجتماعی در ادعیه امام سجاد(ع)

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی محمد علی انصاری پژوهشگر اسلامی و مفسر قرآن شب گذشته، ۲۱ فروردین ماه، در جلسه شرح صحیفه سجادیه موسسه بیان هدایت نور مشهد با اشاره به دعای سی و هشتم صحیفه سجادیه عنوان کرد: این دعا با عنوان و موضوع اعتذار در صحیفه سجادیه آمده است و این اعتذار به معنی عذر خواهی انسان از چیزی است که در میان انسان ها به حق الناس شهرت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  توجه به روابط انسانی در گفت وگو با خدا وی با بیان اینکه این دعا علی رغم درخواست هایی که از خدا دارد، موضوع اصلیش رابطه انسان هاست، ادامه داد: انسان گاهی نسبت به حقوق سایر انسان‌ها کوتاهی می‌کند؛ امام سجاد(ع) نیز در این دعا از خدا می خواهد که رهایی از دوزخ را به سبب این کوتاهی بر انسان ببخشد.   انصاری افزود: امام در این دعا می گوید «خدایا از تو عذر می خواهم به خاطر مظلومی که من او را یاری نکردم»؛ باید توجه کرد که انسان زمانی که تلاش می‌کند از پیامدهای خطای خود خارج شود، در حالت اعتذار قرار می‌گیرد و اگر درصدد تکرار گناه خود باشد، به آن اعتذار گفته نمی شود.   وی اظهار کرد: برای اعتذار و عذرخواهی انسان سه حالت متصور است؛ نوع اول آنجایی است که انسان خطای خود را نمی پذیرد و از آن روی گردان است چرا که زشتی گناه را درک می‌کند اما در حالت دوم، گناه خود را می پذیرد اما بعد از خطا شروع به توجیه گری می‌کند. در نوع سوم از اعتذار انسان به صراحت به عمل خود اعتراف می کند و می‌گوید «پس از این خطا را مرتکب نخواهم شد».   انصاری ادامه داد: همه این ها اعتذار است اما مورد آخر را خیرالاعتذار می‌گویند که در متون روایی ما به «توبه» مشهور است؛ با یک چنین ویژگی است که انسان مسئولیت گذشته را می پذیرد و نسبت به آینده متعهد به عدم انجام خطا می شود. امام سجاد(ع) چنین اعتذاری را در دعای خود آموزش می‌دهد.   صاحب تفسیر مشکات افزود: گاه انسان اثر گناه و گذشته خود را از بین می برد اما گاهی نسبت به آینده استغفار می کند که این مورد دوم را «دفع الذنب» می‌گویند؛ سخن امام سجاد(ع) در این دعا نیز جنبه دفع خطا را دارد نه اینکه برای جبران گذشته باشد.   انصاری گفت: سخنی که در اینجا امام بیان می کند، برای آن زمانی است که انسان باید توان مقابله با ظالم را داشته باشد، در جامعه اسلامی و انسانی حرکت انسان ها حقوقی بر یکدیگر دارند و باید این حقوق را بر عهده یکدیگر حفظ کند؛ در غیر این صورت انسان می شود جبار و انسان جبار اینگونه فکر می کند که حقوق یک طرفه است و قائل به این است که تنها حقوق برای خود آن شخص است.   حقوق و مسئولیت های متقابل در فرهنگ دینی وی افزود: آموزه های دینی ما می گوید تمام انسان ها حقوق متقابل و البته مسئولیت‌های متقابلی دارند؛ تمام کتب روایی ما با وی به عنوان حقوق الاخوان دارند و همه این ها بیانگر این است که انسان نمی تواند از این حقوق استنکاف کند. اولین حقی که امام سجاد(ع) در این دعا با آن اشاره می کنند حساسیت نسبت به ظلم است و این یعنی نه اجازه دهیم به ما ظلم شود و نه اجازه دهیم که دیگران مورد ظلم قرار گیرند.   این مفسر قرآن بیان کرد: امام سجاد(ع) در رساله حقوق خود به این نکته تأکید می‌کند که نکند انسان مسلمانی را برای منافع خود ابزار معصیت خدا قرار دهیم؛ البته نمی‌توان صیدگر را به حال خود رها کنیم. در روایات ما یک چنین انسان بی توجهی که این حقوق را به جا نیاورد ذلیل در دنیا و آخرت معرفی می‌شود.   وی با اشاره به فراز دیگری تحت عنوان دعای سی و هشتم صحیفه سجادیه گفت: امام سجاد(ع) در این دعا می گوید «از کفران نیکویی و احسانی که در قبال من می شود و من بی تفاوت در قبال این احسان هستم، عذر می‌خواهم»؛ این نکته مورد نظر امام حساسیت جدی دارد چرا که در جامعه معروف باید گسترش پیدا کند و در چنین شرایطی جامعه معیار و الگو است. حالا رسیدن به چنین شرایطی نیازمند انگیزه است تا انسان را به معروف نزدیک کند.   انصاری ادامه داد: در اسلام به همان مقدار که به سپاس از خدا تأکید می شود، این مسئولیت بر عهده انسان است که متواضعانه نسبت به سایر انسان ها سپاسگزار باشد؛ البته امام صادق(ع) نیز در روایتی کسی را که به دلیل رفتار ناسپاسانه راه خیر را می بندد، لعن می‌کند.   وی بیان کرد: امام سجاد(ع) در بخش دیگری از این دعا می فرماید «خدایا من را به خاطر عدم پذیرش عذرخواهی دیگران ببخش»؛ صفت پذیرش عذرخواهی از کرامات انسانی است و عمل به این عبارات زمینه خطاهای بعدی در جامعه را از بین می برد و روابط انسان ها را اصلاح می‌کند.   بالاترین طغیان زیر پا گذاشتن حق است این مفسر قرآن گفت: در عبارت دیگری از این دعا آمده است که «خدایا به تو پناه می برم از رد کردن سائلی که خواهش خود را بر من عرضه کرده است»؛ حساسیت این نکته به خاطر بدهی است که بر آدمی قرار داده شده است؛ در روایتی داریم که عبادتی بالاتر از ادای حق مردم نیست و طغیان بالاتر از زیر پا گذاشتن حقوق انسان‌ها نیست.   انصاری اظهار کرد: حدود ۳۰۰ روایت در باب این حقوق وجود دارد؛ این روایات راهگشای امروز جامعه ماست. البته لازم است تا این روایت شرح داده شود؛ می‌توان گفت انسان ۳۰ حق بر عهده دیگران دارد که یکی از کمترین آن ها این است که هرچه برای خود دوست می داری، برای دیگران نیز دوست بدار.   انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی معارف امام سجاد ع قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۸۶۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرتضوی: اصلاح قانون کار و دائمی شدن قرارداد کارگران در نوبت رسیدگی هیات دولت

وزیر تعاون، کار رفاه اجتماعی گفت: لایحه پیشنهادی وزارت کار برای اصلاح قانون کار و دائمی شدن قرارداد کارگران در کمیسیون مجلس تصویب شده و در دستور نوبت کاری هیات دولت قرار دارد.

به گزارش ایلنا، صولت مرتضوی در پایان جلسه هیات دولت درباره لایحه پیشنهادی وزارت کار برای اصلاح قانون کار و دائمی شدن قرارداد کارگران گفت: این موضوع در کمیسیون اصلی مجلس تصویب شده و در دستور نوبت کاری هیات دولت قرار دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره بیمه کارگران عنوان کرد: افزایش حقوق را انجام دادیم نماینده کارگران و کارفرمایان در جلسات مربوطه پیشنهاد داده بودند که افزایش بیمه طبق مبنای درستی انجام شود تا در دوران بازنشستگی کارگران اثر داشته باشد. بر همین اساس افزایش‌ها را در ردیف‌های مبنا انجام دادیم که بیش از ۳۵ درصد است و نسبت به سال قبل ۹ درصد امسال بیش از سال قبل افزایش داشته است. امیدواریم با مدیریت اقتصادی از سوی دولت و مهار تورم و کمک‌های معیشیتی بتوانیم قدری از مشکلات کارگران عزیز را برطرف کنیم.

وی در خصوص مسکن کارگری بیان کرد: در این خصوص قرارگاه مسکن تشکیل داده شد و وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت تعاون و مدیران کارخانجات تلاش می‌کنند تا فرآیند‌ها کوتاه شود. بانک رفاه کارگران هم متولی تسهیلات تعاونی‌های کارگری شد که گام مهمی به جلو است.

مرتضوی درباره لایحه جامع اشتغال اظهار داشت: سامانه‌ای در حوزه اشتغال در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه اندازی شده است تا بیکاران سراسر کشور با مشخصات فردی، تحصیلات و محل زندگی شناسایی شوند و در آینده نزدیک از این سامانه رونمایی می‌شود.

دیگر خبرها

  • مرتضوی: اصلاح قانون کار و دائمی شدن قرارداد کارگران در نوبت رسیدگی هیات دولت
  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • توسعه روابط ایران و تانزانیا در ارتباطات و فناوری‌اطلاعات
  • دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • نمایش زجر به قیمت لایک!
  • لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد
  • جزئیات اصلاح قانون کار و بیمه بیکاری
  • عذرخواهی ناشر هندی بابت توهین‌ به امام (ره)